Redjep, ArzuKhan, MoinAzizov, PashaAhmad, RoshaanAijaz, SaadAhmad, Usama2022-11-022022-11-022021http://hdl.handle.net/11693/110808This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2021.The History of Turkey course (HIST209) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 15-17).The Turkish automotive industry is regarded as the most important component of Turkish economy’s manufacturing sector. In 2015 alone, the country managed to produce approximately one million motor vehicles, ranking it among the world’s largest automakers. This article aims to demonstrate how contributions of a single man, Vehbi Koç, founder of Turkey’s largest conglomerate the "Koç Group," propelled the sector to where it is today. In order to do so, history of the Turkish automotive industry from 1923 to 1990 will be thoroughly examined to acquire a better knowledge of how the industry changed through time as a result of Koç's efforts. This covers not only the companies Koç found in conjunction with international automakers, but also the economic opportunities he created. Finally, the article will compare his efforts to those of other Turkish automotive competitors in order to get a clearer sense of the extent of his services.Türk Otomotiv Endüstrisi Türkiye ekonomisinin en önemli üretim sektörü olarak kabul edilmektedir. Yalnızca 2015 yılında, ülke yaklaşık bir milyon motorlu araç üretmeyi başararak kendini dünyanın en büyük otomobil üreticileri arasında sıralamıştır. Bu makale, Türkiye'nin en büyük holdingi olan Koç Grubu'nun kurucusu Vehbi Koç'un katkılarının sektörü bugünlere nasıl taşıdığını göstermeyi amaçlıyor. Dolayısıyla, 1923-1990 yılları arasındaki Türk Otomotiv Endüstrisi tarihini de, Koç'un çabaları sonucunda sanayinin zaman içinde nasıl değiştiğini daha iyi anlamak için derinlemesine inceliyor. Proje, sadece Koç'un uluslararası otomobil üreticileriyle birlikte kurduğu şirketleri değil, yarattığı ekonomik fırsatları da kapsıyor. Buna ek olarak, hizmetlerinin kapsamı hakkında daha net bir fikir elde etmek için Koç'un girişimlerini diğer Türk otomotiv rakiplerinin çabalarıyla karşılaştırıyor.17 pagesEnglishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Automotive industryKoç GroupTofaşOtosanContributionsOtomotiv endüstrisiKoç GrubuKatkıVehbi Koç architect of Turkish automotive industryStudent ProjectSPB4090