Bilgi, ZeynepSoydemir, Ceren CansuKaraorman, EmirhanKocaadam, ZeynepBiricik, Şebnem2020-12-032020-12-032020http://hdl.handle.net/11693/54823Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2020.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 16-17).Erken çağlarda günlük ritüellerin bir parçası sayılan dans, medeniyetin ilerlemesiyle türlere ayrılmaya ve hayatın değişik alanlarında kendine yer bulmaya başlamıştır. Göbek dansı Anadolu'ya Mısır'ın fethi ile girmiş, Türk kültürünün ayrılmaz bir parçası olmuştur. Ancak bu dans türünün önüne icracılarının cinsiyetinden kostümüne, ahlak kurallarından dini kısıtlamalara kadar pek çok engel çıkmıştır. İçinde kadınlığı öne çıkartan öğeler taşıyan bu dans türü Müslüman bir toplumda kamuya açık icra edildiğinde, kimi çevreler tarafından hoş karşılanmamış, rakkaselere kötü kadın yakıştırması yapılmıştır. Bu makale raks ve dans kavramlarının geçirdiği değişimleri toplum-icracı-devlet üçgeni içerisinde anlatacak, Müslüman bir toplumda kadın performans sanatçısı olmanın da evrimine ışık tutmaya çalışacaktır.Dance, a part of daily rituals in the early ages, started to be divided into branches with the advancement of civilization. It found place in different aspects of life. Belly dance appeared in Anatolia with the conquest of Egypt and became an integral part of Turkish culture. However, many obstacles existed for belly dancing including the genders of the performers, their costumes, moral rules, and the religious restrictions. Belly dance's main feature of highlighting femininity and being performed publicly were not welcomed by conservative circles of society, therefore labelled the dancers as jezebels. This article will explain the changes in the concepts of dance in relation to society, performer and the state, and will try to illuminate the evolution of being a female performer in a Muslim society.17 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeGöbek dansıOryantal dansRaksRakkaseKöçekÇengiDansBelly danceOriental danceDanceÖZER HIST 200-10/6 2019-20Görsel bir sanat dalı olarak oryantal dans: Müslüman bir toplumda göbek atmak ve kötü kadın imajıStudent ProjectSPB3287