Düzgün, Batu ArdaKasan, Kadir CanKöstem, Bora FenariTekeli, ÇiçekVeske, Tolga2020-12-032020-12-032020http://hdl.handle.net/11693/54788Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2020.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 18-19).Hatay, 1918-1939 yılları arasında yönetim değişikliklerin sık olduğu ve halkın hayatında çoğu alanda değişikliklerin sık yaşandığı bir süreçten geçti. Bu makalede Birinci Dünya Savaşı'nın sonundan başlayarak Hatay'ın resmi olarak Türkiye'ye dâhil edilmesi ve sonrasındaki süreç boyunca halkın deneyimlediği siyasi ortam ve değişen sosyoekonomik yapı Şakra ailesi üzerinden incelendi. Birinci bölümde Birinci Dünya Savaşı sonrası Hatay'daki genel durum, ikinci bölümde Hatay'ın Türkiye'ye katılımından önceki süreçte Hatay halkının Türkiye'deki inkılap ve yenilikleri takip etmesinin etkileri incelendi. Makalenin üçüncü kısmında ise Hatay'ın Türkiye'ye katılmasından sonraki süreç içinde halkın yeni koşullara uyum süreci, farklı etnik gruplarla yeni ilişkileri, değişen ekonomik koşulların etkileri ve eğitim alanında ortaya çıkan yeni imkânlar ve zorluklar incelendi.Hatay, has gone through a period including many changes regarding the governance and people experiencing significant changes in their daily lives between 1918 and 1939. In this article, the political environment and the altering socioeconomic structure that was experienced by the people who live in Hatay district during the years between the end of the World War I and the official acceptance of Hatay to Turkey and the years after Hatay was officially became a part of Turkey is examined from the perspective of the Şakra family. In the first chapter the general situation in Hatay after World War 1, in the second chapter the impact of changes in the Turkish Republic over the populace is considered. In the third part of this article, the process after the integration of Hatay is again evaluated separately as the process of people's adaptation to new circumstances, relationships with different ethnic groups, influence of the changing economic conditions and new opportunities and challenges in education.25 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Hatay halkıTürkiyeŞakra ailesiEğitimDeğişimEkonomiEtnik gruplarPeople of HatayTurkeyŞakra familyEducationChangeEconomyEthnic groupsÖZER HIST 200-1/6 2019-20Hatay'ın Anavatan'a katılma sürecinin bölge halkı üzerindeki etkileriStudent ProjectSPB3202