Daver, GizemYiğit, NihanDurlanık, EmreÇelik, Cemal ÖktemOrhan, Kıvılcım2021-04-082021-04-082020http://hdl.handle.net/11693/76170Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2020.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 20-22).Metin Erksan 1929’da doğmuş, Sanat Tarihi eğitimi almış, kendi kontrolünü ve bakış açısını filmlerinde yansıttığı için “Auteur” olarak nitelendirilmiş ve Türk sinemasına yön vermiş bir yönetmendir. Özellikle 1960’tan sonra çektiği filmlerde toplumsal gerçekliklere ve kadın sorunlarına yer vererek, döneminin çizgilerinin dışına çıkmaktan korkmayarak, diğer yönetmenlerden ayrılmayı başarmıştır. Türk Kültürü hakkında gerçekçi ve cesur yapıtlar ortaya koyduğu için çektiği filmler ses getirmiştir. 1950-1960 Türkiye’si tarihsel anlamda incelendiğinde, kadın okuma-yazma oranın düşük olduğu, kadınların iş hayatında çok az yer aldığı ve toplumun kadınlara öncelikli olarak annelik görevi verdiği bu dönemde Metin Erksan, filmlerinde güçlü kadınlara yer vererek farkındalık oluşturmuştur. Metin Erksan hem şehir, hem de köy hayatındaki değer yargılarını, yaşam mücadelesini, mülkiyet hakkını dönemin siyasal iklimi eşliğinde beyaz perdeye aktarırken, yoksulluk, eşitsizlik, adalet ve özgürlük kavramlarına dikkat çekmiş, sadece Türk izleyicisinin değil, dünya otoritelerinin de beğenisini kazanmıştır.Metin Erksan was born in 1929 and studied Art History. He was a director that led Turkish cinema and was named “Auteur” due to his representation of his control and point of view in his films. He managed to stand out among other directors by being brave enough to go beyond the lines of his time especially after 1960 with the movies in which he deals with social realities and problems of women. He made impression as he produced realistic and bold works of art about Turkish culture. Metin Erksan, raised awareness about women rights, featuring strong women in his films between 1950-1960 in which female literacy rate was low, women did not take much part in business and motherhood was considered the primary task of women. Metin Erksan drew attention to notions like poverty, inequality, justice, freedom and was appreciated by not only the Turkish audience but also the world authorities as he depicted value judgements, struggle for life, property rights of both city and village life within the political structure of the country to the big screen.22 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeTürk sinemasıMetin ErksanToplumsal gerçekçilikSinemada kadınMülkiyet hakkıTurkish cinemaSocial realismWomen in cinemaProperty rightMetin Erksan filmlerinde toplumsal değerlerin işlenişiStudent ProjectSPB3445