Alat, KadirBeyoğlu, MelihSancak, MelodiSoydal, ÖnderŞaşmaz, Şevval2019-05-232019-05-232018http://hdl.handle.net/11693/51529Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2018.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (page 16).Bu çalışmada, Türkiye'nin erken dönem eğitim politikaları ile yurt dışına öğrenci gönderme politikası, bu politikaların Türk Eğitim Sistemi'ne ve toplumsal hayatına etkileri Almanya'da eğitim almış ve döndüğünde Türkiye'nin anatomi alanında ilk kadın profesörü olarak görev yapmış Bedia Sancak özelinden yola çıkılarak, diğer birincil ve ikincil kaynakların da yardımıyla araştırılmıştır. Bu bağlamda Bedia Sancak ile kapsamlı bir röportaj yapılmış ve birincil kaynak olarak proje kapsamında değerlendirilmiştir. Proje kapsamında Bedia Sancak’ın hayatı, farklı dönemlerde Türkiye’ye ve orada bulunduğu dönemde Alman eğitim sistemine ve kültürel yaşantısına dair izlenimleri irdelenmiştir. Ayrıca dönemsel koşullara birinci derecede tanıklık etmiş birinin gözünden Türkiye’deki sosyal, kültürel yaşama ve aynı zamanda Türkiye Tarihi için önemli bazı olaylara açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Bu anlamda çalışma Bedia Sancak’ın hayatına, eğitim perspektifinden Türkiye politikalarına ve sonuçlarına ışık tutmayı amaçlamıştır.In this study, Turkey’s early education policies and the policy of sending students abroad, those policies effects on the Turkish education system and social life, thanks to Bedia Sancak who has been received education in Germany and is the first female anatomy professor of Turkey, are studied with help of primary and secondary sources. In this context, the comprehensive interview is made with Bedia Sancak and the interview is used in the scope of study as a primary source. In the study, Bedia Sancak’s life, her impressions on varied periods of Turkey, and Germany’s education system and cultural life when she was there are examined. Moreover, the cultural and social life of Turkey and crucial events are tried to be revealed in the eye of a person who has witnessed. The study aims to enlighten Bedia Sancak’s life and Turkey’s policies on education and their consequences.56 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeBedia SancakEğitimYurt dışına Öğrenci göndermeTürkiye TarihiEeducationEnding students abroadTurkish historyÜRE HIST 200-7/9 2018-19Kıvılcım olarak gittiler, alev olarak geldiler: Bedia Sancak'ın Türkiye tıp bilimine ve Türkiye akademik hayatına katkıları (1933-1970)Student ProjectSPB2602