Ertürk, SılaGüceğlioğlu, YağızYalçın, CeylinErol, BircePolat, Ekinsu2022-11-142022-11-142021http://hdl.handle.net/11693/110874This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2021.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages [21-22]).Köklü bir tarihe sahip olan Manu Atelier, küçük bir atölyeden büyük bir markaya dönüşen bir başarı hikayesine sahiptir. Başta Yeşim Çanta adıyla başlayan Manu Atelier 2014 yılında şu anki adına sahip olup uluslararası bir markaya dönüşmüştür. Bu araştırmada markanın hikayesi ve ne tür zorlukları aşıp başarıya ulaştığı ele alınmıştır. Markanın kurucusu olan Adnan Manastır’ın çocukluk ve gençlik yılları ele alınıp şu anki durumuna kadar geçirdiği süreçlere değinilmiş ve çantacılık sektörüne nasıl atılıp istikrarlı bir şekilde yükseldiği, Yeşim Çanta’dan Manu Atelier’e geçişinin kritik noktalarından bahsedilmiştir. Markanın büyümesinde ayrı bir önem taşıyan Merve Manastır ve Beste Manastır’ın hayatı ve başarıları da aynı zamanda ele alınmıştır. O zamanların Türkiye’sinde, 1970li yıllar itibariyle, çantacılık sektöründe bu kadar ileri gidilmesinin kilit noktaları işlenip Türkiye’nin genel durumunun çantacılığa olan ilgiye etkisi incelenmiştir. Ekonomik sıkıntılar, krizler başarıya ulaşmadaki güçlükler olsa da Manu Atelier’in bu sıkıntıları bir fırsata çevirip günümüzdeki haline nasıl büründüğünü anlamamızı sağlayacaktır.Manu Atelier has a long history and a success story, from a modest studio to a major brand. With its current name, Manu Atelier, which began with the name Yeşim Bag, became an international brand in 2014. The brand's story is detailed in this study, as well as the difficulties they overcame to reach success. Adnan Manastır, the brand's founder, was interviewed about his childhood and youth, the processes he went through to get to where he is now, and how he walked into the bag industry and progressed steadily, as well as the important aspects of his transition from Yeşim Bag to Manu Atelier. The lives and accomplishments of Merve Manastır and Beste Manastır, who played a key role in the brand's rise, are also examined. The main aspects of progressing this far in the bag-making industry in Turkey during those periods, as early as the 1970s, were explored, as well as the influence of Turkey's general circumstances on interest in bag-making. Although economic challenges and crises are obstacles to success, it will help us understand how Manu Atelier transformed these obstacles into opportunities and grew into the company it is now.[27] pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Manu AtelierYeşim ÇantaAdnan ManastırBeste ve Merve ManastırEkonomik olumsuzluklarEconomic downturnsBeyoğlu’ndan dünyaya: Manu AtelierStudent ProjectSPB4113