Akan, Emir YusufCopson, Deniz ElaineKışkan, Sabiha GökçenKoç, ElifKurt, Emre2024-02-022024-02-022023https://hdl.handle.net/11693/114211Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2023.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 20-21).Bu makale, 1926-2012 yılları arası verilmiş askeri derslerden 1980’de Milli Güvenlik Bilgisi ismiyle ortak milli eğitim müfredatına dahil edilmiş dersin 2012 yılında müfredattan kaldırılmasına kadarki tarihçesini ele alır. Dersin Atatürkçülük, laiklik ve militarizm odağında yaşadığı müfredat değişikliklerini siyasi etmenlere atıfta bulunarak açıklamaya çalışır. Aynı zamanda, dersin halk üzerinde bıraktığı etkiyi araştırmak adına dersin medyadaki temsilini inceler. Derse karşı bakış açısını anlamak için dersi vermiş bir öğretmen ve dersi almış öğrencilerle yapılan röportajları içerir. Dersin kaldırılması sürecini detaylı bir biçimde, o dönemde dersin kaldırılmasına ilişkin yapılmış açıklamalarla ve kaldırılmasına dair öne sürülen sebeplerle ele alır.This article covers the history of the National Security Studies course given throughout the years 1980 - 2012 out of a larger history of military courses that had started in 1926. It seeks to explain the curriculum changes that the course experienced, focusing on Kemalism, secularism and militarism, by referring to political factors. At the same, it examines media coverage of the course to investigate the impact the course had on the public. It includes interviews with a teacher who taught the course and students who have taken the course to understand their perspective on the course. It discusses the process of course removal in detail, with the explanations made at that time regarding the course's removal and the reasons given for its removal.21 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeMilli Güvenlik BilgisiMilitarizmAtatürkçülükAvrupa BirliğiNational Security StudiesMilitarismKemalismEuropean Union“Öğret Komutanım!”: Milli Güvenlik Bilgisi dersinin 1980 - 2012 yılları arası değişimiStudent ProjectSPB4626