Baysun, Nil İdilKaratepe, İlaydaBaş, Ozan CemErkan, Arda2023-03-022023-03-022022http://hdl.handle.net/11693/112039This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2022.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 16-18).Göç kavramı, kendini Türk kültürüne farklı şekillerde ve boyutlarda gösteren, uzun bir geçmişe sahip olan bir olgudur. Ancak 1950’lerde başlayıp 1980’lere kadar devam eden köylerden kentlere olan göçler, genelde mevsimsel ya da dönemsel olarak gerçekleşen göçlerden farklıdır. Bu göçler, kalıcı olmanın yanı sıra, gerçekleştikleri boyut nedeniyle kentlerdeki ve kırsaldaki sosyoekonomik işleyiş üzerinde büyük değişimlere yol açmıştır. Bir topluluktaki gelişim ve değişimlerden doğrudan etkilenen ve bunları yansıtan her sanat dalında olduğu gibi Türk sinemacılığı da bu değişimden etkilenmiştir. Bu çalışmanın amacı, bu yıllar arasında gerçekleşen göçlerin Türk sineması üzerinde bıraktığı etkiyi incelemek ve göçlerin sinemaya yansımasının tarihsel tutarlılığını açığa çıkarmaktır.The concept of migration, has manifested itself within Turkish culture with varying forms and degrees and is a phenomenon with a deep history. However, the migrations that took place from 1950’s to 1980’s differ from the prior, typically seasonal or periodical immigrations. These migrations, besides being permanent, due to the volume at which they occurred have affected social and economic mechanisms of both city and rural areas. As with all fields of art that are influenced by the changes within the community, Turkish cinematography was affected by these changes inside the society. The purpose of this study is to examine the influence of these migrations that took place between these years on Turkish cinema and to reveal to historical accuracy of the reflections of these changes on the cinema.25 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeGöçTürk sinemasıTarihsel tutarlılıkMigrationsTurkish cinemaHistorical accuracy1960 – 1985 yılları arasındaki göç olgusunun Türk sinemasına etkisiStudent ProjectSPB4308