Kara, MirayHancı, Onur BoraÖzgün, ArdaTopal, Zeynep SudeYurttaş, Karya2022-04-012022-04-012021http://hdl.handle.net/11693/78052Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2021.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 26-28).Milattan önceki yıllarda Mısır’da ilk örnekleri görülen minyatür sanatı; çeşitli Doğu ve Batı uygarlıklarının katkıları ile günümüze ulaşmıştır. Minyatür, Türk kültürü içerisindeki yerini Uygur Dönemi ile almış ve zamanla dış etkilerden arınıp bu kültüre özgü birtakım özellikleri de bünyesine alarak Orta Asya’da yayılmaya başlamıştır. Uygur minyatürleri ile başlayan Türk üslubu; Selçuklu Devleti, Osmanlı İmparatorluğu’nda da birçok önemli temsilcinin katkılarıyla gelişimine devam etmiş ve yeni özellikler kazanmıştır. Minyatür sanatı, Cumhuriyet Dönemi içerisinde de Profesör Doktor Süheyl Ünver’in bu sanatın eğitiminin verilmesi amacıyla yaptığı çalışmalar ile varlığını sürdürmeye devam etmiştir. Türk ve Japon minyatür üsluplarını harmanlayarak ve minyatürü çeşitli performans sanatları ile birleştirerek kendine özgü bir üslup yaratan Günseli Kato, bu sanatın Cumhuriyet Dönemi içerisindeki gelişimine katkıda bulunmaktadır. Genel olarak bu araştırma ile minyatür sanatının tarihi ışığında, bu sanatın günümüz temsilcisi Günseli Kato’nun bu alandaki katkılarının açıklanması amaçlanmıştır.Miniature art, whose first examples were seen in Egypt in the years before Christ, reached at the present days with the contributions of various Eastern and Western civilizations. Miniature took its place in Turkish culture with the Uyghur Period and in time, it started to spread in Central Asia by getting rid of external influences and incorporating some features specific to this culture. Turkish miniature genre starting with Uyghur miniatures continued its development and gained new features with the contributions of many important representatives in the Seljuk State and Ottoman Empire. The art of miniature continued to exist in the Republic Period, with the studies Professor Doctor Suheyl Unver conducted in order to provide the education of this art. Gunseli Kato, who created a unique style by blending Turkish and Japanese miniature techniques and combining miniature with various performance arts, contributes to the development of this art in the Republic Period. In general, with this research, in the light of the history of miniature art, it is aimed to explain the contemporary representative of this art Gunseli Kato’s contributions in this domain.38 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeMinyatür sanatıGünseli KatoTasvirTürk kültürüJaponyaMiniature artPortrayalTurkish cultureJapanMinyatür sanatı ve günümüzdeki temsilcisi Günseli KatoStudent ProjectSPB3689