Yılmaz, Necla EceBilgiç, Sabiha EcenurTuna, Zeynep NazGüzel, Mahmut ÇağatayTunçak, Ayşe Yağmur2021-04-162021-04-162020http://hdl.handle.net/11693/76294Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2020.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 14-15).Ombudsmanlık sistemi, Türkiye’de yeni kurulmuş bir sistem olsa da kurumun tarihi Osmanlı’ya kadar uzanmaktadır. Osmanlı Devleti’nin gerileme döneminde zamanla ortadan kalkan bu sisteme, 20. yüzyılda hukuki, idari ve siyasi denetleme yollarında görülen bazı aksaklıklar ve yetersizlikler sonrasında, Türkiye’de yeniden ihtiyaç duyulmuştur. 2010 yılında Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında yapılan değişiklikle kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu ile halkın da yararlanabileceği bir denetim yolu kurulması amaçlanmıştır. Bu araştırma, Kamu Denetçiliği Kurumunun misyonunu, kuruluş sürecinde yaşananları ve günümüzdeki işlevini konu edinmiştir. Konuyla ilgili Türkiye’nin ikinci Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç’un yorumlarına da yer verilmiştir.Although the Ombudsman system is a newly established system in Turkey, the history of the institution goes back to the Ottoman Empire. The Ombudsman system, which has disappeared in the period of stagnation and regression of the Ottoman Empire, has become a current issue in Turkey after some flaws and deficiencies were observed in the political, administrative and juridical control ways. In 2010, constitutional amendments were made in Turkey so that the public can benefit from the Ombudsman Institution as an audit system. This research focuses on the mission of the Ombudsman Institution, what happened during the establishment process and its current function. The second Chief Ombudsman of Turkey, Şeref Malkoç’s opinions about this issue are included in this research.18 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeOmbudsmanlık sistemiDenetimHukukAnayasa değişikliğithe Ombudsman systemAuditLawConstitutional amendmentTürkiye’de Ombudsmanlık sisteminin kurumsallaşma süreciStudent ProjectSPB3539