Yıldırım, Yiğit EfeAtak, DefneAksoy, ZeynepÜnlüsoy, DefneDemirbaş, Yusuf Ziya2023-03-092023-03-092022http://hdl.handle.net/11693/112231This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2022.Includes bibliographical references (pages 17-18).Kavaklıdere Şarapları 1929 yılında Tunalı Caddesine de adını veren Hilmi Tunalı Bey’in kızı olan Sevda Tunalı ve eşi Mehmet Cenap tarafından Ankara-Kavaklıdere ilçesinde kurulmuştur. Bugün Karum olarak bilinen konumda ilk arazisini satın alıp bağcılık faaliyetlerine başlayan Kavaklıdere firması 1987 yılına kadar üretimini orada sürdürmüş ve sonrasında Ankara-Akyurt ilçesinde bağ satın alıp o mevkiye taşınmıştır. Kurulduğundan bu yana vizyonunda Türk şarabını dünyaya tanıtmak olan Kavaklıdere şirketi uzun yıllar yurt dışında sürdürdüğü etkileşimleri ile bağlarını ve tesislerini genişleterek bulunduğu coğrafyayı yaptığı tarımı verimli kılarak öne çıkarmıştır. Bu sebeple, Kavaklıdere Şarapları ülkesini temsil etmek adına kendisine yeni pazarlar aramaya başlamıştır. 1966 yılında yurt dışı pazarlarına açılışını yapan Kavaklıdere Şarapları günümüzde üretiminin %25 ini ihraç eder hale gelmiştir. Uluslararası camiada almış olduğu prestijli ödüller ile kalitesini dünya standartlarında icra etmiştir. Ürettiği üzümün kalitesini sunduğu farklı lezzetler ile değerlendirip, şarabını Türk mutfağına entegre ederek vizyonundan ödün vermemiş ve kültürel değerlerini dünya mutfaklarına ulaştıran ilk firma olarak temsilci rolünü korumaya devam etmiştir. Hem dünya pazarında hem de ülke pazarında sahip olduğu statüyü korumaya devam etmekte olan Kavaklıdere Şarapları, dünyanın birçok yerinde düzenlediği organizasyonlar ile etkileşimini sürdürüp, yayımladığı dergiler ve kitaplar ile toplumu bilinçli bir tüketici yapmak gayesinde çalışmalarını sürdürmeye devam etmektedir.Kavaklıdere Wines was established in 1929 in the Kavaklıdere district of Ankara by Sevda Tunalı, the daughter of Hilmi Tunalı Bey, who gave his name to Tunalı Street, and his wife Mehmet Cenap. Kavaklıdere company, which started its viticulture activities by purchasing its first land in the location known as Karum today, continued its production there until 1987, and then bought a vineyard in Ankara-Akyurt district and moved to that location. Kavaklıdere company, whose vision has been to introduce Turkish wine to the world since its establishment, has highlighted its geography by making its agriculture productive by expanding its ties and facilities with the interactions it has maintained abroad for many years. For this reason, Kavaklıdere Wines started to look for new markets to represent its country. Kavaklıdere Wines, which opened its doors to foreign markets in 1966, now exports 25% of its production. It has performed its quality at world standards with the prestigious awards it has received in the international community. Evaluating the quality of the grapes it produces with the different flavors it offers, integrating its wine into Turkish cuisine, it did not compromise its vision and continued to maintain its representative role as the first company to bring its cultural values to world cuisines. Continuing to maintain its status both in the world market and in the national market, Kavaklıdere Wines continues its interaction with the organizations it organizes in many parts of the world and continues its efforts to make the society a conscious consumer with the magazines and books it publishes.28 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Kavaklıdere ŞaraplarıBağcılıkÜzümDış pazarPazar payıKavaklıdere WinesViticultureGrapeForeign marketsMarket shareCumhuriyet Döneminin üretilen ilk şaraplarından olan Kavaklıdere Şarapları’nın ülke ve dünya pazarındaki yeriStudent ProjectSPB4319