Taşkan, LaraŞahin, ÖzgeBoran, EceÖzbey, İlhan MelihDemir, Çetin Can2023-08-042023-08-042023https://hdl.handle.net/11693/112578Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2023.Includes bibliographical references (pages 13-14).The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.Süleyman Gök 1906’da İstanbul Fatih’te doğdu. 1889 tarihinde kurulan Dilsizler Mektebinden 1918 yılında mezun oldu. Sağırların hayatını kolaylaştırmak için yapılan çalışmaların fikir babası olan Edgard Farragi’yi kendine örnek alan Süleyman Gök, 3 Nisan 1930 tarihinde Sağır ve Dilsizler Cemiyetini, akabinde de 1936 yılında ilk özel sağırlar okulunu kurdu. Kamuoyunun dikkatini sağır ve dilsizlere çekmek için birtakım faaliyetlerde bulundu. Bunlardan en önemlisi Ankara’ya bisikletle yaptığı yolculuğuydu. Sağırların eğitimi için de işaret dili ve sözel eğitimin bir arada olduğu çift dilli eğitimi savundu. 1941 yılında Tesanüt Derneğini kurdu. Sonrasında 1960 yılında Türkiye Sağırlar Milli Federasyonu kuruldu. 1993 yılında sağır ve dilsizlerin de eğitim gördüğü üniversite olan Anadolu Üniversitesinde kurulan Engelliler Entegre Yüksekokulu eğitime başladı. Türk İşaret Dili’nin 2005 yılında resmen tanınmış olması da ayrıca sağırlar için büyük bir önem teşkil etmiştir.Süleyman Gök was born in Istanbul Fatih in 1906. He graduated from ‘Dilsizler Mektebi’, the school for people who are unable to hear and speak and founded in 1889, in 1918. He was inspired by Edgard Farragi, the pioneer of works aimed at facilitating the lives of the deaf, and founded the Deaf and Dumb Society on April 3, 1930, followed by the first private school for the deaf in 1936. He carried out various activities to draw public attention to the deaf and dumb, the most important of which was his bicycle journey to Ankara. He advocated for bilingual education that combines sign language and oral education for the education of the deaf. He founded the Tesanüt Association in 1941, and later in 1960, the Turkish National Federation for the Deaf was established. In 1993, the Integrated School for the Disabled was established at Anadolu University, where the deaf and dumb could also receive education. The official recognition of Turkish Sign Language in 2005 has also been considered very important for the deaf community.32 pages : photographs.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Sağır ve dilsizİşitme engellilerin eğitimiSağır ve Dilsizler CemiyetiSüleyman GökDeaf and dumbEducation of the hearing impairedDeaf and Dumb SocietySağır ve Dilsizler Cemiyeti ve Süleyman GökStudent ProjectSPB4460