Uygur, DenizŞen, İnci ŞevvalHancan, İlaydaErsoy, TunaÇalık, Barın2019-05-232019-05-232018http://hdl.handle.net/11693/51661Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2018.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 18-22).Bu araştırmada, Türkiye’de renkli yayına geçişten sonraki süreçte,!980’lerden sonra, araba reklamlarının değişimi, değişimin nedenleri ve hedef kitle üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu süreç içinde araba algısının değişimi, simgeselleştirilmiş olgular, istatistikler (yıllara göre markaların satış ve reklam verme oranları), ülkenin sosyal kültürün dinamiğinin araba reklamlarında etkileri üzerinde durulmuştur. Ayrıca, araba reklamlarında kullanılan temaların, mizah, incelenmesi. Yazılı ve sözlü kaynaklardan faydalanılarak araştırma tamamlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Araba, Otomobil, temalar, Otomobil reklamları, Araba reklamı, istatistikler, Türkiye, olgular, değişim, renkli yayın dönemi.In this research, the change of car ads in the process of the transition to colored broadcasting in Turkey, its causes and its impact on the target audience were examined. In this process, the change of car perception, the symbolization of gender, collection of datas which includes the percentage of advertising, the social and political Dynamics of the country are focused on the effects of car advertisements. Also, what themes are used in car advertisement. Research has been completed by using written and oral sources.23 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ArabaOtomobilTemalarOtomobil reklamlarıAraba reklamıİstatistiklerTürkiyeOlgularDeğişimRenkli yayın dönemiCarCar advertisementAutomobileAutomobile advertisementsTurkeyGenderStatisticChangeColored broadcasting periodÖZER HIST 200-15/9 2017-18Türkiye’de renkli yayın dönemine geçildikten sonraki süreçte araba reklamlarındaki değişimStudent ProjectSPB2721