Ercanlı, Ahmed FilistinKalkan, Gökçe NurŞahin, DemirUtma, SevgiUyar, Sena Nur2025-06-262025-06-262025https://hdl.handle.net/11693/117236This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2025.Includes bibliographical references (pages 17-19).12 Eylül 1980 Askerî Darbesi, Türkiye'de yükseköğretim sistemini kökten değiştirerek üniversitelerin yapısını ve işleyişini doğrudan etkiledi. Bu makale, İstanbul Teknik Üniversitesi'nin (İTÜ) bu süreçte geçirdiği dönüşümü incelemektedir. Darbe öncesinde İTÜ'de yoğunlaşan öğrenci olayları, siyasal kutuplaşma ve güvenlik sorunları üniversitenin sosyal ve akademik iklimini şekillendirmiştir. Darbenin ardından üniversite özerkliğinin kaldırılması, öğrenci temsilciliği ve kulüplerinin kapatılması, disiplin uygulamalarının sertleşmesi gibi gelişmeler İTÜ'deki yaşamı derinden etkilemiştir. Bu çalışma, 1980 öncesi ve sonrasında İTÜ'nün akademik yapısını, öğrenci hareketlerini ve alınan güvenlik önlemlerini hem iç dinamikler hem de ulusal yükseköğretim politikaları bağlamında ele almaktadır.The September 12, 1980 military coup transformed Turkey's higher education system, reshaping the structure and governance of universities. This article examines how Istanbul Technical University (ITU) changed during this period. Before the coup, growing student unrest, political polarization, and campus security issues shaped ITU’s climate. In its aftermath, the loss of university autonomy, closure of student clubs and representative bodies, and stricter disciplinary policies profoundly affected university life. This study evaluates ITU's academic structure, student movements, and security practices before and after 1980, analyzing the university's transformation in the context of both national higher education policies and its internal dynamics.19 pagesTurkishCC BY-NC-ND (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/12 Eylül Darbesiİstanbul Teknik ÜniversitesiYükseköğretim Kurulu (YÖK)Akademik özgürlükÖğrenci hareketleriSeptember 12 CoupIstanbul Technical UniversityCouncil of Higher Education (CoHE)Academic freedomStudent movements12 Eylül sürecinin İstanbul Teknik Üniversitesindeki akademik ve sosyal hayata etkileriStudent ProjectSPB5191