Akıl, TaylanLarçin, Simay AybükeArköse, PolenToprak, Helin RanaGülseven, Ege Su2019-05-232019-05-232018http://hdl.handle.net/11693/51528Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2018.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 18-19).1995 - 2000 yılları arasında Türk siyasetindeki gelişmelerin ve ülkenin sosyo-ekonomik durumunun dönemin sanat anlayışına ve sanatı icra etme biçimine etkilerinin olduğunu görüyoruz. Bu projenin amacı, belirlenen dönem içerisinde, ödenekli ve repertuvarlı devlet tiyatrolarının durumunu incelemektir. Dönemin siyasi gelişmeleri bir yandan hangi oyunların oynanacağına yön verirken, aynı zamanda da belirli içeriklerin sansürlenmesine sebep olduğunu görüyoruz. önemli makamların halktaki itibarını zedeleyeceği düşünülen oyunlar da aynı sebepten ötürü engellenmiştir. Bunların yanı sıra, dönemin sanat ve sanatçı algısının tiyatroda azınlık olarak görülen kesime bakış açısını etkilemiştir. Ayrıca özel tiyatroların ve devlet tiyatrolarının devletten aldıkları ödeneklerin karşılaştırılması da o dönemde revaçta olan özelleştirme politikasının sahne sanatlarına olan etkisini ortaya koymaktadır.We see that the developments in Turkish politics and the country’s socio-economic status between the years of 1995-2000 have impact on the era’s understanding of art and the way it’s performed. The aim of this project is to investigate the conditions of funded and repertory theatres in the specified period. We see that the period’s political developments not only determine the type of plays that will be staged, but they also cause censorship for particular content. Plays that were thought to damage the reputation of significant authorities among the public were also banned for the same reason. Besides these, it also influenced the period’s understanding of art and artist’s perspective on the fraction that was considered as the minority. Also, the comparison of allowance from the government for both private and state theatres expresses the effects of privatization policy, which was in demand during that period, on performing arts.25 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeDevlet TiyatrosuÖdenekli tiyatrolarÖzel tiyatroRepertuvarÖdenekSansürAzınlıkTiyatroda kadınState TheatreFunded theatrePrivate theatreRepertoryAllowanceCensorshipMinorityWoman in TheatreÜRE HIST 200-7/8 2018-191995-2000 yıllarında ödenekli ve repertuvarlı devlet tiyatrolarıStudent ProjectSPB2601