Gülener, Ali KemalÇayır, DerinGüler, Nur EfsunÜnal, SelenBayır, Yusuf Alperen2020-06-302020-06-302020http://hdl.handle.net/11693/53887Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2020.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 18-19).Cumhuriyetin kuruluşundan 1960 darbesine kadar olan süreçte Türkiye'de yüksek bir eğitim seviyesi bulunmamaktaydı. Çok partili hayata kesin geçiş yapılan Demokrat Parti döneminde de eksiklikler bulunmaktaydı. Eğitim sistemindeki eksikliklerden birisi ilkokul çağına gelmiş çocukların çoğunun, yoksul ailelerin çocuklarını okula göndermek yerine çalıştırmak istemesi, ailelerin kız çocuklarını okula göndermek istememesi, özellikle köydeki okullara ulaşımın zor olması ve okullardaki öğretmen yetersizliği gibi sebeplerden dolayı eğitimlerine devam edememesidir. 1950- 1960 arası dönemde iktidarda olan Adnan Menderes Hükümeti eğitim alanındaki bu problemlere çözümler üretmeye çalışsa da bu çözümler yetersiz kalmıştır. 27 Mayıs 1960 Darbesi sonrası yönetimi ele alan hükümet eğitim konusunda var olan bu sorunları halkın bilinçsizliği ve kültürsüzlüğüne bağlamıştır. Ülkenin içinde bulunduğu sorunların çözümünün eğitim sistemini iyileştirmede ve geliĢtirmede olduğunu savunmuştur. Darbe sonrası eğitimdeki iyileştirme çabalarından birisi okul sayısını artırmak ve öğretmen açığını kapatmak olmuştur. Askeri hükümet tarafından öğretmen açığını kapatabilmek için belirli eğitimlerden geçmiş yedek subayların özellikle ilkokullara öğretmen olarak atanması kararı alınmıştır. Buna ek olarak eğitim planlamalarında batıyı örnek alan bazı düzenlemelere başvurulmuştur. Yedek subayların okullara öğretmen olarak atanması öğretmen açığına geçici bir çözüm getirse de eğitim kalitesinin düşmesi ve öğretmen niteliğinin zedelenmesi gibi bazı olumsuz sonuçlar doğurmuştur. Bunun yanında, Batı'yı örnek alan yeni eğitim programlarının ülkedeki eğitim sistemini olumlu yönde etkilediği ve var olan sistemi iyileştirdiği gözlemlenmiştir.The establishment of the Republic during the period until the 1960 coup, it did not have a high level of education in Turkey. There were also shortcomings in the Democratic Party period, which was the definitive transition to multi-party life. Some of the deficiencies in the education system were that poor families wanted to employ their children instead of sending them to school, families did not want to send their daughters to school, the inability to continue their education, especially due to difficult access to village schools and lack of teachers in schools. Although Adnan Menderes's Government, which was in power between the times 1950 and 1960, tried to produce solutions to these problems in the field of education. However, these solutions remained inadequate. The government, which took over the administration after the coup of May 27, 1960, linked these problems to the unconsciousness and lack of culture of the people. The government argued that the solution of the country's problems is in improving the education system. One of the improvement efforts in post-coup education has been to increase the number of schools and diminish the lack of teachers. In order to cover the lack of teachers by the military government, it was decided to appoint substitute officers who have undergone certain training as teachers in primary schools. In addition, some regulations have been used in education planning that take the Western countries as examples. Although the appointment of substitute officers as teachers provided a temporary solution to the lack of teachers, it has had some negative consequences such as the decrease in the quality of education and the loss of teacher quality. In addition, it was observed that the new education programs that took the Western countries as examples affected the education system in the country positively and improved the existing system.26 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/1960 DarbesiDemokrat PartiEğitimYedek subayÖğretmen ataması1960 Turkish coupDemocratic PartyEducationSubstitute officersTeacher assignmentEMİROĞLU HIST 200-8/2 2019-201960 sonrasında öğretmen olan yedek subaylarStudent ProjectSPB3078