Ünvergil, Alev DenizBabila, BarsKayğısız, DuyguEryücel, KorhanKahveci, Yiğit2024-07-102024-07-102024https://hdl.handle.net/11693/115342This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2024.Includes bibliographical references (page 14).Bu makale, modern dönem Türk opera sanatçısı olan Ömer Yılmaz'ı, kendisinin opera eserleri üzerine olan çalışmalarını ele almakta, cumhuriyetin ilk zamanlarında görev almış bestecilerin lk çalışmalarını ve onların Türk kültüründen nasıl beslendiklerini, ayrıca Ömer Yılmaz’ın geleneksel Türk motiflerini çağdaş bir dil ile nasıl harmanladığını incelemektedir. Makale, Yılmaz'ın opera eserlerindeki yenilikçi yaklaşımlarını, tavırlarını ve sanatsal ifadeleriyle birlikte bahsedilecek olan eserlerini, Türk müzik gelişimi tarihindeki yerini, önemini ve sanatsal pozisyonunu detaylı bir şekilde araştırmakta ve gözler önüne sermektedir. Ek olarak, sanatçının özel yaşamı, eğitim hayatı, sanatsal kariyeri ve onun eserlerinin Türk operasındaki devrimsel etkileri üzerine derinlemesine ve karşılaştırmalı bir bakış sağlanmaktadır. Bu makale, Yılmaz'ın eserlerinin, Türk opera sanatına nasıl yeni bir soluk getirdiği ve geleneksel ile modern opera sanatı perspektifleri arasında nasıl bir soyut köprü kurduğuna ilişkin sorulara cevap aramaktadır.This article deals with Ömer Yılmaz, a modern Turkish opera singer, his works on opera works, the early works of composers who worked in the early days of the republic and how they were nourished by Turkish culture, as well as Ömer Yılmaz's use of traditional Turkish motifs in a contemporary language, examines how it blends. The article investigates and reveals in detail Yılmaz's innovative approaches, attitudes, and artistic expressions in his opera works, his place in the history of Turkish music development, his importance and artistic position. In addition, an in-depth and comparative look is provided on the artist's private life, educational life, artistic career, and the revolutionary effects of his works on Turkish opera. This article seeks answers to questions about how Yılmaz's works bring a new breath to Turkish opera art and how they build an abstract bridge between traditional and modern opera art perspectives.26 pagestrCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeTürk opera sanatıÖmer YılmazGeleneksel motiflerCumhuriyet dönemiSanat senteziSanatsal ifadeMüzik gelişimiOpera tarihiTurkish opera artTraditional motifsRepublican eraArt synthesisArtistic expressionMusic developmentOpera historyGeleneksel motiflerin çağdaş bir dille yorumu: Ömer Yılmaz’ın operalarında halk sanatlarıStudent ProjectSPB4904