Bulca, ÖznurNarter, YiğitÖzdemir, Zeynep SudeToprak, Sena DuyguUs, Mina2023-03-092023-03-092022http://hdl.handle.net/11693/112205This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 17-19).12 Eylül 1980 tarihinde gerçekleşmiş olan askeri darbe, bilinen adıyla 12 Eylül İhtilali, Türkiye tarihine damga vurmuş olaylardan birisidir. Bu olay, Türkiye siyasi tarihinde iz bıraktığı gibi her bir vatandaşın, nitekim öğretmenlerin de hayatını etkilemiştir. Bu araştırmada; 12 Eylül İhtilalinin eğitim müfredatına, öğretmenlerin çalışma ortamına ve öğretmenlerin mesleki ve meslek dışı hayatlarına yansıması anlatılacaktır. Araştırmada; ihtilal döneminde görev yapmış öğretmenlerle yapılan röportajlar ile birlikte dönemde öğretmenleri ve eğitim sistemini konu almış gazete haberleri, makale ve tezlerden yararlanılmıştır. 1980 Darbesinin Türkiye tarihinde yarattığı etkiyi anlamak için bu olayı Türk toplumunu eğiterek ona yön veren öğretmenlerin perspektifinden aktarmak önem taşımaktadırThe military coup that took place on September 12, 1980 is one of the major events that left its mark on the history of Turkey. This event not only left a trace in the political history of Turkey but also affected the lives of every citizen, including the teachers. In this study; the reflection of the military coup on the education curriculum, teachers' working environment, teachers' professional and non-professional lives will be explained. In the research; along with the interviews with the teachers who were practicing the profession during the military coup; news articles, journal articles and theses about the period and the education system were used. In order to understand the impact of the 1980’s coup in Turkish history, it is important to convey this event from the perspective of teachers who educate and guide Turkish citizens19TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike12 Eylül İhtilaliÖğretmenEğitimDarbe1980 Military CoupTeacherEducation12 Eylül Darbesi’nin öğretmenlere ve örgün eğitime etkileri: ihtilal öncesi ve sonrasında eğitimci olmakStudent ProjectSPB4287