Emiralioğlu, İremAlper, JalenurKatmer, NeslihanUçan, Zehra DilanurYırtıcı, Zeynep2025-07-022025-07-022025https://hdl.handle.net/11693/117337This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2025.Includes bibliographical references (pages 15-16).Bu çalışmada Tarhana Baba olarak bilinen Mustafa Yeldanlı ve kurucusu olduğu Tarhana Baba işletmesi konu alındı ve bu bağlamda Uşak’ın siyasi ve kültürel yapısına değinildi. Uşak tarhanasının atölyelerde üretimi ve sonrasında satışı Mustafa Yeldanlı’nın öncülüğünde gerçekleşti. Çeşitli fuarlarda Uşak tarhanasını tanıtan Yeldanlı, 1980’li yılların sonunda Tarhana Baba olarak anılmaya başladı. Yeldanlı’nın tarhanayı tanıtma çabalarının Uşak tarhanasının coğrafi işaret almasına ve Tarhana Festivali düzenlenmesine katkısı oldu. Zamanla Yeldanlı’nın oğulları işi devralıp ilerletirken Yeldanlı tarhanayı tanıtma çalışmalarına devam etti. Mustafa Yeldanlı’nın Uşak tarhanasının tanıtımındaki başarısı, Türk mutfağına ait yöresel lezzetlerin tanıtılmasında bireysel çabanın önemini ortaya koymaktadır.This study focuses on Mustafa Yeldanlı, known as "Tarhana Baba," and the business he founded, also named Tarhana Baba. In this context, the political and cultural structure of Uşak is also addressed. The production of Uşak tarhana in workshops and its subsequent sale were carried out under the leadership of Mustafa Yeldanlı. Yeldanlı promoted Uşak tarhana at various fairs, and by the late 1980s, he had become known as Tarhana Baba. His efforts to promote tarhana contributed to Uşak tarhana receiving a geographical indication and the organization of the Tarhana Festival. Over time, Yeldanlı’s sons took over and expanded the business, while he continued his promotional efforts. Mustafa Yeldanlı’s success in promoting Uşak tarhana highlights the importance of individual initiative in introducing regional flavors of Turkish cuisine.20 pagesTurkishCC BY-NC-ND (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/TarhanaMustafa YeldanlıTarhana BabaUşakTarhana Baba: Uşak’ta bir tarhana üreticisi Mustafa YeldanlıStudent ProjectSPB5265