Apaydın, CemÇetin, S.TarıkTunç, Alihan EmreÖzdamar, Ece2022-04-052022-04-052021http://hdl.handle.net/11693/78092Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2021.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 19-24).1972 yılında Magnavox Odyssey ile başlayan oyun konsolu sektörü günümüzde oyun sektörün ikinci en büyük dilimini oluşturmaktadır. Global oyun sektöründe bu denli büyük payı olan oyun konsollarının Türkiye oyun sektörüne ve oyuncu topluluğuna da büyük etkileri oldu. Bu araştırmada oyun kavramının ne olduğu, insanlık tarihi boyunca ne oyun kavramına ne gibi anlamlar yüklendiği ve oyun konsolunun ne olduğu incelendi. Ardından oyun konsollarının dünyadaki çıkış süreci ve oyun sektörüne etkileri sıralandı. Dünya oyun sektörüne etkilerinden sonra Türkiye’de oyun konsollarının çıkışı ve toplumun tepkisi incelendi ve son olarak günümüz Türkiye oyun sektöründe oyun konsolunun yerine değinildi.The game console industry, which started with the Magnavox Odyssey in 1972, is the second largest segment of the gaming industry today. In such a global game industry, it has made a major impact on a large share of the game console gaming industry and players form a community of Turkey. In this research, what the game concept is, what meanings have been loaded to the game concept throughout the human history and what the game console is have been examined. Then, the release process of game consoles in the world and its effects on the game industry were listed. Then, this paper examined the effects of the world game industry and the Turkish society in terms of their satisfaction of the game consoles. Finally, today's Turkey was mentioned with respect to how the game consoles work in Turkey today. Also, distributor issues were stated in the gaming industry.24 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Dijital oyunlarTürkiye oyun sektörüOyun konsollarıOyunOyuncuDigital gamesTurkey gaming sectorGame consolesGameGamerTürkiye’nin yeni eğlencesi: Oyun konsollarıStudent ProjectSPB3700