Ay, BuketKaya, AylinÖzdemir, MercanPulak, TunaSoydan, Kadriye İdil2024-07-082024-07-082024https://hdl.handle.net/11693/115266This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2024.Includes bibliographical references (pages 19-21).Bu araştırmada ilk olarak çikolatanın doğuşu ve Osmanlı- Türk tarihindeki yeri ele alınarak dünyada ve Türkiye de çikolatanın tarihi, gelişimi ve bir aile şirketi olan Elit Çikolata incelendi. Daha geniş bir bakış açısından yaklaşmak ve Elit Çikolata nın arka planını daha iyi anlamak için çikolatanın ve Elit Çikolata nın tarihçesine yer verildi. Ek olarak Elit Çikolata nın Türkiye deki ve uluslararası pazardaki konumu, Elit Çikolata yı anlamak açısından önem taşıdığından halkla ilişkilerine, pazardaki konumuna ve pazarlama stratejilerine değinildi. Elit Çikolata nın yüz yıllık geçmişinin zenginin kültüründen yararlanarak oluşturulan bu araştırmada dönemin gazeteleri, makaleler ve röportajlar kullanıldı.This research begins by addressing the emergence of chocolate and its place in Ottoman-Turkish history, examining the history and development of chocolate both globally and in Turkey, as well as focusing on Elit Çikolata, a family-owned company. To adopt a broader perspective and better understand the background of Elit Çikolata, the historical context of chocolate and Elit Çikolata is provided. Additionally, given the significance of Elit Çikolata's position in both the domestic and international markets for comprehending the company, its public relations, market positioning, and marketing strategies have profound roles. Drawing upon the rich cultural heritage of Elit Çikolata's century-long history, this study relies on contemporary newspapers, articles, and interviews.25 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeElit ÇikolataÇikolataKakaoYüzyıllık şirketPazarlama stratejileriChocolateCocoaCentennial companyMarketing strategiesDünyada ve Türkiye’de çikolatanın tarihi, gelişimi ve Elit Çikolata A.Ş.Student ProjectSPB4840