Öztürk, BaharKeskin, BeyzaSönmez, EgeYüksel, Yiğit CankuAyalan, Zeynep Sude2022-03-232022-03-232021http://hdl.handle.net/11693/77873Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2021.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 22-24).Türkiye’de kültürel gelişme adına kurulmuş dernekler içerisinden özellikle dil çalışmalarına ayrılmış olan Türk Dil Kurumu ve sonrasında gelen Dil Derneği araştırmamızın ana hatlarını oluşturmaktadır. Yazımız, Türk Dil Kurumu’nun kuruluşundan başlayarak Türk dili çalışmalarındaki tarihi bir süreci ele alır. Dil Derneği, 12 Eylül darbesi sonrası, Atatürk'ün miraslarından biri olan Türk Dil Kurumu'nun kapatılmasının ardından, içlerinde Türk Dil Kurumu üyelerinin de bulunduğu bir grup aydının bir araya gelmesiyle 22 Nisan 1987 tarihinde Ankara'da kuruldu. Kuruluş aşamasında dönemin siyasi otoritelerince derneğin faaliyetleri engellenmeye çalışılmış ve dernek, kurulması yasaklı dernek sayılmıştır, Kuruluşundan bu yana gecen 34 yıl boyunca Türkçe adına önemli araştırmalar gerçekleştirmiş, birçok kurultay düzenlemiş ve içlerinde Türkçe sözlük ve dergiler de bulunan birden fazla süreli-süresiz yayına imza atmış olan dernek, günümüzde de faaliyetlerini Ankara`da sürdürmektedir. İki kurum da kuruluş amacı olarak Türkçenin öz güzelliğine ulaşması ve gelişmesini sağlamak ilkelerini barındırmaktadır. Türk Dil Kurumu ulusal bilinç ile Atatürk’ün önderliğinde kurulmuştur. Seneler sonra Dil Derneği kurucuları, Türk Dil Kurumu’nun da faaliyetlerinin etkisizleşmesi üzerine, Atatürk’ün ilkelerine bağlılık ve Türk dili çalışmalarına kendilerini adamak amacıyla Dil Derneği’ni kurmuşlardır. Ayrıntılı olarak, bu derneklerin kuruluşu öncesi siyasi ortamlar, derneklerin kurucuları, faaliyetleri ve bıraktıkları etkiler incelenmiştir.Among the associations established for cultural development in Turkey, the Türk Dil Kurumu, primarily devoted to language studies, and the Dil Derneği that followed constitute the main lines of our research. Our research provides historical information about the academic works about Turkish starting from the establishment of Türk Dil Kurumu. Both institutions have the principles of ensuring that the Turkish language reaches its beauty and develops as its founding purpose. Türk Dil Kurumu was established with national consciousness under the leadership of Atatürk. Years later, the founders of Dil Derneği established the Language Association to be devoted to Atatürk's principles and devote themselves to Turkish language studies, especially after the activities of the Türk Dil Derneği decreased. The article deals with a historical process in Turkish language studies, starting with the political environment before the establishment of the Türk Dil Kurumu. In detail, the political environments before the establishment of these associations, the founders of the associations, their activities, and the effects they left were examined.37 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Türk Dil KurumuSevgi ÖzelMustafa Kemal AtatürkCumhuriyet sonrası TürkiyeDarbeCumhuriyetYayıncılıkTurkish Language AssociationTurkey after the RepublicCoupRepublicPublishingDil derneğinin kuruluşu ve faaliyetleriStudent ProjectSPB3840