Vahapoğlu, AlperenÖzcan, AltanBeyhangil, EkinKömekçi, Emin AslanBalkaya, Necibe Karya2024-07-172024-07-172024https://hdl.handle.net/11693/115436This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2024.Includes bibliographical references (pages 16-17).Ankara ulaşımı 1960’lı yıllardan günümüze birçok değişim ve gelişime uğramıştır. Çeşitli sebeplerle Ankara hızlı bir şehirleşme sürecine girmiş ve bu hızlı şehirleşmenin etkisiyle Ankara’da gecekondu, altyapı ve ulaşım sorunları ortaya çıkmıştır. Makalede, Ankara’nın 1960’lardan günümüze şehirler arası ulaşımının bu durumlardan nasıl etkilendiği ele alınmaktadır. Etlik Garajı ile başlayan terminalleşme süreci AŞOT ile devam etmiş ve AŞTİ ile son bulmuştur. Terminallere paralel olarak bilet satışı ve yolcu indirip bindirme yazıhaneler ile de gerçekleştirilmiştir. Bu yazıhaneler de tarihsel süreçte birçok değişikliğe uğramıştır.Ankara transportation has undergone many changes and developments since the 1960s. For various reasons, Ankara has entered a rapid urbanization process, and with the effect of this rapid urbanization, slums, infrastructure and transportation problems have emerged in Ankara. The article discusses how Ankara's intercity transportation has been affected by these situations from the 1960s to the present. The terminalization process, which started with Etlik Garage, continued with AŞOT and ended with AŞTİ. In parallel with the terminals, ticket sales and passenger loading and unloading were also carried out through offices. These offices have also undergone many changes throughout history.18 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Şehirler arası ulaşımOtobüs terminaliAnkaraEtlik garajıAŞOTAŞTİCebeci yazıhanesiKayaş yazıhanesiYolcu taşımacılığıGöçŞehirleşmeIntercity transportationBus terminalEtlik garageCebeci officeKayaş officePassenger transportationImmigrationUrbanizationBaşkentteki şehirler arası yolcu taşımacılığına tarihsel bir bakış: yazıhaneler ve terminallerStudent ProjectSBP4920