Yanartaş, Ayşe SezinBalta, LaraÇarıkçı, Eda ZahideÜnalan, DuruOkur, Çağla Alara2024-02-012024-02-012023https://hdl.handle.net/11693/114178This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Bu araştırmada; medya, reklamcılık ve pazarlama sektörlerinde önemli etki alanlarına sahip olan ve kitleleri markaların hedefleri doğrultusunda harekete geçirmeyi amaçlayan “Bilinçaltı (Sübliminal) Reklam Teknikleri” ve bu teknikler arasında öne çıkan “25. Kare Tekniği” ana bölümlere ayrılarak kapsamlı bir şekilde incelenmektedir. Markaların sunmakta olduğu hedef ürünler ile tüketiciler arasındaki etkileşimin esas olduğu bilinçaltı stratejileri, pazarlamada üreticinin, tüketici perspektifinde oluşturmayı amaçladığı pozitif kimlik algısını yaratmayı kapsamaktadır. Bilinçaltı reklamcılığında yararlanılmakta olan tekniklerden “25. Kare Tekniği”, modern tüketim toplumunu oluşturmakta olan hedef kitlelerin bilinçaltında etki bırakması ve bu sayede, markaların ürünlerini sundukları veya hizmet verdikleri tüketicileri harekete geçirmelerinde yarar sağlamasıyla pazarlama alanında stratejik olarak ehemmiyet görmektedir. Araştırma, Türkiye’de “25. Kare Tekniği ve Bilinçaltı Tekniklerinin uygulanma durumunu ve Türk Hukukundaki yerini detaylıca ele alarak bu reklam tekniklerinin; medya, reklamcılık ve pazarlama alanlarındaki kullanılma amaçlarını, uygulamalarını, etkilerini ve tanımlarını açıklamaktadır.This study, “Subliminal Advertising Techniques” which holds influence in media, advertising, and marketing, aims to make the masses move in line that brands will have a profit, examined in detail by separating parts by focusing “25th Frame Technique” which comes forward in “Subliminal Advertising Techniques”. “Subconscious strategies” aim to make interactions between brands' presented goods and consumers, and want to make a positive influence on the producer from a consumer’s perspective. The “25th Frame Technique” which is used in Subliminal Advertising is used by producers who want to make an impact on consumers’ subconscious to make consumers take an action. This research explores "Subliminal Advertising Techniques" usages and impacts on media, advertising, and marketing by elaborating on “Subliminal Advertising Techniques’ and 25th Frame Technique” usage in Turkey and their legal limitations in Turkey.trCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeBilinçaltı reklamcılığı25. kare tekniğiMedya ve pazarlama stratejileriSinemada bilinçaltı teknikleriTürk hukukunda bilinçaltı teknikleriSubliminal advertising25th frame techniqueHistoryMedia and marketingStrategiesSubliminal techniques in CinemaSubliminal techniques in Turkish LawMedya televizyonda 25. kare tekniğinin kullanımı, etkileri, amaçları ve Türk hukukundaki yeriStudent ProjectSPB4707