Mızrak, Zafer BahaErten, BurcuTuran, MelikeYıldırım, Haşim ŞahinOruncak, Defne Lal2024-02-022024-02-022023https://hdl.handle.net/11693/114232This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2023.Includes bibliographical references (page 17).Bu makale, Türk sanat müziğinin gelişen teknoloji ve yaşanan toplumsal değişimler ile geçirdiği dönüşümü, Devlet Sanatçısı ve Türk sanat müziği sanatçısı İnci Çayırlı’nın şahit olduğu olaylara odaklanarak ele almaktadır. 1940-2000 yılları arasında gerçekleşen politik ve sosyal değişimlerin, Türk sanat müziğinin halka ulaşma sürecini nasıl etkilediğini ve sonucunda popülerliğini kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalmasını araştırır. Devlet sanatçılığı ünvanının ortaya çıkışı, kriterleri ve sanat dünyasında uyandırdığı fikir ayrılıklarını inceler. İnci Çayırlı’nın sanatçı bakış açısı ile verdiği bilgiler ele alınarak, Türk sanat müziğinin gelişimi ve değişimi üzerine genel bir değerlendirme yapar.This article covers the transformation of Turkish art music through developing technology and social changes, focusing on the events witnessed by State Artist (Devlet Sanatçısı) and Turkish art music artist Inci Çayırlı. It explores how the political and social changes that took place between 1940 and 2000 affected the process of reaching the audience of Turkish art music and how it faced the danger of losing its popularity as a result. It examines the emergence of the title "state artist" and its criteria while focusing on different points of view about this title. By taking into account the information given by Inci Çayırlı from the artist's point of view, this article makes a general assessment of the development and change of Turkish art music.19 pages.TurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeİnci ÇayırlıTürk sanat müziğiDevlet sanatçısıİstanbul radyosuAnkara radyosuMünir Nureddin SelçukTurkish art musicState artistİstanbul radioAnkara radioGörüntüsüz sesler: türk sanat müziğindeki değişimlere İnci Çayırlı’nın kariyeri üzerinden incelemeStudent ProjectSPB4506