Gül, BehiçTürker, Burak KaanOnan, Bahriye ÖyküKöksal, İlaydaSorgucu, Yağmur2021-04-152021-04-152020http://hdl.handle.net/11693/76270Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2020.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 18-19).Bu araştırmada Türkiye’de yılbaşının 1980-2000 yılları arasında yaşadığı süreç medya ve toplum üzerindeki yansımalarıyla incelenip ele alınacaktır. Araştırmanın ilk kısmında konuya giriş yapılarak yılbaşı ve Noel kavramlarına değinilecektir. Araştırmanın ikinci kısmında bu değişimlerin Türkiye’de nasıl gelenek halini aldığına değinilerek yılbaşı kutlamalarının nasıl uyarlandığına ve kutlamaların gelişimi incelenecektir. Araştırmanın üçüncü kısmında yılbaşı kutlamalarının çeşitli medya organlarındaki yerine ve medyadaki çeşitli yılbaşı özel programlarına değinilecektir. Son olarak ise yılbaşının toplumsal hayata yansımaları ele alınacaktır. Bu bağlamda insanların yılbaşında yaptıkları çeşitli faaliyetlere, alışverişlerine yer verilecektir. Araştırma toplumsal hayatta yılbaşına gösterilen karşıt yaklaşımlar da incelenerek bitirilecektir.In this research the process of New Year in Turkey between the years 1980-2000 will be discussed, examined with reflections on media and society. In the first part of the research, the concepts of New Year and Christmas will be discussed by introducing the subject. In the second part of the study that these changes take the form how the tradition of New Year celebrations in Turkey, referring to how the adaptation and development of the celebration will be examined. In the third part of the research, the place of New Year's celebrations in various media outlets and various New Year's special programs in the media will be mentioned. Finally, the reflections of New Year's on social life will be discussed. In this context, various activities and shopping of people on New Year's Eve will be included. The research will be concluded by examining the opposite approaches to New Year's Eve in social life.19 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeYılbaşıKutlamaMedyaToplumNew yearCelebrationMediaSociety1980-2000 dönemi Türk medyasında yılbaşı ve algılanış biçimiStudent ProjectSPB3534