Tumay, AylinArsan, AyşegülKüçükkarpuz, DeryaKurban, İpekGülsün, Sevil Dilge2021-04-092021-04-092020http://hdl.handle.net/11693/76191Ankara : İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Tarih Bölümü, 2020.This work is a student project of the Department of History, Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences, İhsan Doğramacı Bilkent University.The History of Turkey course (HIST200) is a requirement for all Bilkent undergraduates. It is designed to encourage students to work in groups on projects concerning any topic of their choice that relates to the history of Turkey. It is designed as an interactive course with an emphasis on research and the objective of investigating events, chronologically short historical periods, as well as historic representations. Students from all departments prepare and present final projects for examination by a committee, with 10 projects chosen to receive awards.Includes bibliographical references (pages 17-18).Bu projede, Türkiye’de kurulmuş bir ayakkabı markası olan TOGO’nun tarihi incelenmiştir. İlk olarak TOGO’nun Kuruluşu başlığı altında Türkiye’de ayakkabıcılık tarihinden, TOGO markasının kuruluşu ve isminin oluşmasından, devamında da TOGO fabrikasının açılmasıyla seri üretime geçişten bahsedilmiştir. İkinci başlıkta TOGO markasının sektörde ilerlemesi ele alınmış ve marka adının Türkiye’de duyulmasına, franchise sistemine ve yurt dışındaki projelerine değinilmiştir. Son olarak fabrikanın kapatılmasının nedenleri ve devamında gerçekleşen olayların incelenmesiyle projemiz noktalanmıştır. Proje için markanın yönetim kurulu üyesi Ahmet Kuşgöz ve markanın modelisti Lale Bahçecitapar ile röportaj yapılmış olmasının yanı sıra aile arşivine ait fotoğraflara ve gazete haberlerine de erişim sağlanmıştır. Konuyla ilgili yazılan makaleler ve haberlerden yararlanılmıştır.In this study, the history of the TOGO, which is one of the shoe brands in Turkey, has been researched. The history of shoemaking in Turkey, the foundation of TOGO, and the occurrence of the brand's name have been covered in the first title named the foundation of TOGO. Then, the opening of the TOGO factory and the transition to mass production have been mentioned. As for the second title, the improvement of TOGO has been stated. In the subtitles of the second title, the process of the brand’s spreading, its franchise system, and international projects of the brand have been indicated. Finally, the project ended with the reasons for the closure of the TOGO factory and the following events. Ahmet Kuşgöz and Lale Bahçecitapar have been interviewed and also, photographs and newspapers from the family archive have been accessed. Articles and news written on our topic have been used.28 pagesTurkishCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlikeTOGOAyakkabıcılıkAyakkabı sektörüShoemakingShoe industryKuruluşundan Bugüne TOGOStudent ProjectSPB3515