Ankara’da Tiyatro kültürü

Date
2020
Editor(s)
Advisor
Supervisor
Co-Advisor
Co-Supervisor
Instructor
Source Title
Print ISSN
Electronic ISSN
Publisher
Bilkent University
Volume
Issue
Pages
Language
Turkish
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Series
Oğuz Kaan Çetindağ, HIST 200-7 (2020-2021 Fall);10
Abstract

Ankaralıların sevdiği ve sık gerçekleştirdiği aktivitelerden biri tiyatroya gitmektir. Türkiye’nin diğer illerine kıyasla, bu etkinlik Ankara’da daha büyük bir sıklıkla gerçekleştirilmektedir. Bu kıyas çoğu Ankaralının kafasında bir soru işareti oluşturmaktadır. Biz bu sorunun sebeplerini araştırdık. Öncelikle Türkiye’de ve Ankara’daki tiyatrolar hakkında genel bilgiler derledik. 1940’lı yıllarda Küçük Tiyatro ve Büyük Tiyatro ile temelleri atılan Devlet Tiyatrosu 1949’da Ankara’da kurulmuştur. Ülkedeki şiveleri birbirine yaklaştırmak ve şive birliğine ulaşmak, halkın sanat kültürünü geliştirmek, halkın dilini ve Türk sanat eser kataloğunu geliştirmek için tüm Türkiye’de faaliyet göstermişlerdir. Daha sonra tiyatroları etkileyen hukuksal etmenleri inceledik. Savaşlar, devrimler toplum üzerinde derin izler bırakan olaylardır. 12 Eylül 1980 darbesi de toplum ve toplumun oluşturduğu edebiyat, tiyatro gibi sanat dalları üzerinde etkiler bırakıp, bu alanlarda birtakım değişikliklere sebebiyet vermiştir. En son olarak Sinan Pekinton ile yaptığımız görüşme ve diğer kaynaklarımızdan derlediğimiz bilgiler ile Ankaralıların tiyatro kültürü hakkında sonuçlara ulaştık. Ankara’nın tiyatro kültürü çok çeşitli etkenlerden etkilenerek günümüz halini almıştır. Tiyatroların temelinin Ankara’da atılışı, diğer illere kıyasla Ankara halkının tiyatro kültürünü daha önde olmasını sağlamıştır. 12 Eylül Askeri Darbesi ve takip eden 3 yıllık sıkıyönetimin sonucu olarak tüm Türkiye’de ve özellikle başkent Ankara’da bir kültür ve sanat açlığı ortaya çıkarmıştır. Bunun yanında, sahnelerin çokluğu Ankara’da bir rekabet ortamı oluşturmuş, sonuç olarak tüm tiyatroların kalitesi yükselmiştir. Son olarak, Ankara’nın memur, bürokrat ve öğrenci şehri ve başkent oluşu halkın genel entelektüel seviyesinin yüksek olduğunu göstermiştir.


One of the favorite and frequent activities of Ankara residents is going to the theater. Compared with other cities in Turkey, this activity is done much more frequently. This comparison creates a question mark in the minds of many Ankara residents. We investigated the causes of this problem. First, we have compiled an overview of theaters in Turkey and Ankara. Devlet Tiyatrosu, whose foundations were laid with “Küçük Tiyatro” and “Büyük Tiyatro” in the 1940s, was established in Ankara in 1949. The initial mission of the Devlet Tiyatrosu was to tone down the differences between the various accents and dialects in the country's, improve people's artistic culture, and to improve the people's language and the Turkish art catalog. Then we examined the legal factors affecting theaters. Wars and revolutions are events that leave deep marks on society. The coup of September 12, 1980 also affected the society and the art branches such as literature and theater, and caused some changes in these areas. Finally, we reached conclusions about the theater culture of Ankara residents by using our meeting with Sinan Pekinton and the information we gathered from other sources. Theater culture of Ankara has taken its present form by being affected by various factors. The foundation of theaters in Ankara has enabled the people of Ankara to be ahead of the theater culture compared to other provinces. As a result of September 12th military coup and subsequent 3-year martial law all over Turkey and especially in the capital, Ankara, has revealed a hunger for culture and art. Besides, the multiplicity of the theaters created a competitive environment in Ankara, and as a result, the quality of all theaters has increased. Finally, the fact that Ankara is the city of civil servants, bureaucrats and students and the capital has shown that the general intellectual level of the public is high.

Course
Other identifiers
Book Title
Keywords
Citation
Published Version (Please cite this version)