Türkiye'de eğitim teknolojileri ve alanın öncü ismi: Prof. Dr.Cevat Alkan

Date
2020
Editor(s)
Advisor
Supervisor
Co-Advisor
Co-Supervisor
Instructor
Source Title
Print ISSN
Electronic ISSN
Publisher
Bilkent University
Volume
Issue
Pages
Language
Turkish
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Series
İbrahim Mert Öztürk, HIST 200-17 (2019-2020 Spring-Autumn) ; 1
Abstract

Eğitim teknolojileri, öğrenme aşamalarını eğitmen ve öğrenci için daha verimli hale getirmeyi amaçlayan bir disiplindir. Gerek dünya gerekse Türkiye tarihinde uzun bir geçmişe sahip olan eğitim teknolojileri birçok ulusun eğitim sisteminde önemli değişikliklere yol açmıştır. Eğitim teknolojisi disiplinin Türk eğitim sistemine kazandırılmasına öncülük eden ve bu alanda yol gösterici çalışmalara imza atan isimlerden biri Cevat Alkan'dır. Bu araştırmada eğitim teknolojisi teriminin kapsamından ve tarihinden bahsedilmiş, daha sonrasında Cevat Alkan'ın kişisel ve akademik hayatıyla birlikte bu alandaki önemi ve eğitim teknolojilerinin Türk eğitim sistemine etkilerinden bahsedilmiş anlatılmıştır. Araştırma süreci boyunca Cevat Alkan'ın kaleme aldığı makaleler ve öğrencileriyle yapılan röportajlar, geçmiş dönemlerdeki eğitim teknolojilerinin durumunu ve tarihsel süreç boyunca gösterdiği değişimleri anlamak için büyük önem arz etmektedir.


Educational technologies is a discipline aiming to render learning stages more effective for instructors and students. Educational technologies have a long history both in Turkey and the world and has led to significant changes in many countries' education system. Cevat Alkan is the one leading the introduction of educational technology discipline into the Turkish education system and undertaking guiding works in this field. In this article, the history of educational technology and its scope are mentioned, and then, the importance of Cevat Alkan along with his personal and academic life and the effects of educational technologies on the Turkish education system are explained. Throughout the research process, the articles written by Cevat Alkan and interviews with his students are of great importance to understand the state of educational technologies and their changes throughout the historical process.

Course
Other identifiers
Book Title
Citation
Published Version (Please cite this version)